Organisatie-ontwikkeling

Hoe leer je de mindset van omdenken en systeeminnovatie toe te passen in de praktijk van je eigen organisatie?

Om oplossingen te bedenken voor de complexe uitdagingen waar stadsontwikkeling voor staat, moeten we onze manier van werken én de wijze waarop we organiseren ingrijpend veranderen. Dat noemen we systeeminnovatie.

De nieuwe zienswijzen, integrale methodieken en tools zijn onder druk van de uitdagingen al jaren in ontwikkeling. Het is nu aan de praktijk om die te gaan integreren en doorontwikkelen. Maar wat werkt er in onze praktijk en wat niet? Dat is waar Koppelkansen met haar partners een antwoord op geven.

Kennisbehoefte van de praktijk

Uit de praktijkcases van Koppelkansen leerden we dat de nodige systeemveranderingen traag op gang komen, mede doordat in de praktijk de kennis over hoe we in complexiteit tot grotere waarde komen, nog niet wijd verbreid is. In samenwerking met de Universiteit van Amsterdam ontwikkelden we medio 2022 de Leergang Systeeminnovatie, om de praktijk te faciliteren in de kennisbehoefte van hun organisaties en om medewerkers te introduceren op systeeminnovaties die in onze praktijk heel waardevol zijn gebleken.

"We leerden af dat je een probleem meteen moet oplossen."

Leergang Systeeminnovatie

Wil je meer weten over systeeminnovatie, of heb je interesse in de leergang? Lees dan alvast het Oogstmagazine waarin docenten en deelnemers van de eerste editie hun ervaringen en leerpunten delen.

leergang

In de Leergang Systeeminnovatie werk je aan specifieke skills die helpen om vanuit nieuwe zienswijzen en in samenwerking, innovatieve oplossingen te vinden die eventueel direct zijn te realiseren in je eigen praktijk.

Omdenken is één van die onmisbare vaardigheden, die gaan over het ten waarde maken van reflectie op onze gangbare manier van werken en organiseren, en over het vinden van winstpunten in de complexiteit van projecten.

Eerste iteratie van de opleiding

Uit de eerste leergang Systeeminnovatie (2022) bleek dat het leertraject nog waardevoller kon worden door het dicht op de praktijk te organiseren. Daarom werkten deelnemers in de tweede leergang (2023) allen aan een praktijkcase binnen het Integraal Gebiedsplan. Op die manier ontwikkelden ze inhoudelijke, theoretische kennis, maar leerden ze ook als team integraal samen te werken. Door praktische ervaring op te doen met innovatieve instrumenten, dragen ze bovendien bij aan doorontwikkeling van het IGP-instrumentarium.

Geïnteresseerd?

Ben je klaar om je kennis te verbreden en aan de slag te gaan met  systeeminnovatie in je eigen praktijk? Meld je aan voor de leergang!

Docenten van de leergang

John Grin, Universiteit van Amsterdam

John Grin

Universiteit van Amsterdam
Hoogleraar politiek en bestuur van systeeminnovaties aan het Institute for Social Science Research (AISSR) van de UvA, waarvan hij tevens interim-directeur is. Daarnaast is John lid van het Koppelkansen kernteam.
edith-van-ewijk

Edith Ewijk

Universiteit van Amsterdam
PostDoc onderzoeker aan de TU-Delft en verbonden aan het NWO-onderzoeksproject ‘Stepping Out’, dat interprofessioneel leren voor duurzame transities onderzoekt. Edith is lid van Koppelkansen Haven-Stad.
peter-de-roode

Peter de Roode

Advies & Consultancy
Zelfstandig organisatie-adviseur, auteur, en als docent verbonden aan verschillende businessscholen. Hij ontwikkelde voor de gemeente Amsterdam een mentorprogramma en is als intervisiebegeleider betrokken bij de Leergang Systeeminnovatie.

De Leergang Systeeminnovatie kwam tot stand in samenwerking met de Amsterdamse School en met bijzondere dank aan: Joyce van den Berg, Maarten Claassen, Irene Kruijssen, Hans van der Made, Nicole Voulon, Anouk de Wit en Tessa van der Vlugt.

Praktijkverhalen over de
Leergang Systeeminnovatie

Leergang betrekt leidinggevenden bij systeeminnovatie

De tweede editie van de leergang systeeminnovatie was een on the job training, waarbij het leren aansloot op het dagelijkse werkritme van de deelnemende teams.…

Lees verder

Waarom samenwerking meer is dan het bespreken van de inhoud

Wie herkent het niet: de ‘samenwerking’ tussen middelbare scholieren die gezamenlijk een werkstuk moeten maken. Ze verdelen onderling de taken, elk teamlid doet een hoofdstuk,…

Lees verder

Op weg naar versie 3.0: digitalisering van de leergang systeeminnovatie

Voor de camera: Anouk de Wit, organisator van de leergang vanuit Ruimte en Duurzaamheid Amsterdam De tweede editie van de leergang systeeminnovatie is inmiddels bijna…

Lees verder

Leergang betrekt leidinggevenden bij systeeminnovatie

De tweede editie van de leergang systeeminnovatie was een on the job training, waarbij het leren aansloot op het dagelijkse werkritme van de deelnemende teams.…

Lees verder

Waarom samenwerking meer is dan het bespreken van de inhoud

Wie herkent het niet: de ‘samenwerking’ tussen middelbare scholieren die gezamenlijk een werkstuk moeten maken. Ze verdelen onderling de taken, elk teamlid doet een hoofdstuk,…

Lees verder

Op weg naar versie 3.0: digitalisering van de leergang systeeminnovatie

Voor de camera: Anouk de Wit, organisator van de leergang vanuit Ruimte en Duurzaamheid Amsterdam De tweede editie van de leergang systeeminnovatie is inmiddels bijna…

Lees verder

‘Voed onze ontwikkelagenda voor organisatieverandering’

‘Het IGP is begonnen als een theoretisch idee. Inmiddels zijn we ook aan het ontdekken hoe het ons kan helpen de huidige manier van werken…

Lees verder

IGP Leergang systeeminnovatie van start

In april 2023 is de tweede editie van de leergang systeeminnovatie gestart. Het is een ‘on the job’ leertraject dat aansluit bij het Integraal Gebiedsplan…

Lees verder

‘We leerden af dat je een probleem meteen moet oplossen’

De tweede editie van Koppelkansen Actueel stond op 7 juni in het teken van Leren en Ontwikkelen. In deze co-productie met de Leergang Systeeminnovatie blikten…

Lees verder

Blijf op de hoogte!

Wil je meer weten over het ontwikkelen en toepassen van (systeem)innovatie? Verbind je aan het netwerk! Abonneer je op onze nieuwsbrief en wordt uitgenodigd voor events.

Koppelkansen