Ontwikkeling & gebruik van kennis
Optie 1: Nadruk op verdieping en toepassing van eigen (state-of-the-art) vakkennis.
- Kennis is voornamelijk specialistisch en gericht op techniek.
- In de beleidsvorming wegen sociale en economische omstandigheden, machtsverhoudingen en normatieve kwesties zwaarder dan (sociaal) wetenschappelijke kennis.
- Er is incidentele (maar geen structurele) samenwerking tussen wetenschap en beleid. Wetenschappelijke kennis komt vooral uit de systeemtechnische hoek.
- Innovatie betreft in eerste instantie technologische innovatie en vindt alleen plaats wanneer maatregelen voldoende onderbouwd zijn door (cijfermatig) bewijs.
Optie 2: Actieve kennis-deling met vertrouwde (keten-)partners; Gezamenlijke verbreding van kennisbasis.
- Zowel specialistische, technische kennis als de kennis van universiteiten, kennisinstellingen en adviesbureaus wordt benut om keuzes en beleidsmaatregelen te legitimeren.
- Beleidsmaatregelen zijn deels bewijs gebaseerd. Sociale en economische omstandigheden, machtsverhoudingen en normatieve kwesties spelen een gelijkwaardige rol.
- Normatieve kennis (over de beoogde toekomstige omstandigheden) en transformatie kennis (over de route tussen de huidige situatie en de beoogde toekomstige situatie) wordt incidenteel ontwikkeld en benut via participatieve processen met sectorale partners.
- Actieve deelname aan de ontwikkeling van innovatieve technologische en governance concepten in proeftuinen die als basis dienen voor nauwere samenwerking binnen de sector.
Optie 3: Actieve verbreding van eigen (vak)kennis; Deelname aan kennis co-productie met breed netwerk van partners.
- Burgers, bedrijven, wetenschappers en (andere) overheden dragen met eigen kennis actief bij aan de ontwikkeling van doelstellingen, probleemdefinities en oplossingsrichtingen van de organisatie. Adviezen die daaruit voortkomen zijn raadgevend. De eigen organisatie beslist.
- Beleidsmaatregelen zijn deels bewijs gebaseerd. Sociale en economische omstandigheden, machtsverhoudingen en normatieve kwesties spelen een gelijkwaardige rol.
- Naast technische systeemkennis wordt ook normatieve kennis (over de beoogde toekomstige omstandigheden) en transformatie kennis (over de route tussen de huidige situatie en de beoogde toekomstige situatie) structureel benut om de beoogde veranderingen te realiseren.
- Naast deelname aan de ontwikkeling van innovatieve (technologische en governance) concepten in proeftuinen wordt er actief gewerkt aan institutionele verandering binnen en buiten de sector.
Optie 4: Nadruk op integreren van diverse soorten (vak)kennis; vergaande her-specialisatie op basis van nieuwe integrale vraagstelling.
- Doelstellingen, probleemdefinities en oplossingsrichtingen worden ontwikkeld in structurele samenwerking met burgers, bedrijven, wetenschappers en (andere) overheden. Uitkomsten zijn bindend.
- Her-specialisatie van kennis op basis van nieuwe integrale vraagstelling. De productie, uitwisseling en toepassing van diverse soorten kennis is volledig geïntegreerd in het proces van beleidsvorming en realisatie.
- Naast technische systeemkennis wordt ook normatieve kennis (over de beoogde toekomstige omstandigheden) en transformatie kennis (over de route tussen de huidige situatie en de beoogde toekomstige situatie) structureel benut om de beoogde veranderingen te realiseren.
- Deelname aan innovatieve proeftuinen is vooral gericht op het bewerkstelligen van (vergaande) institutionele verandering.
Optie 5: Nadruk op bieden van proces-ondersteuning in kennisontwikkeling; Actief verbinden van diverse (soorten) kennis.
- Vergaande herdefinitie van de eigen kennis. Van inhoudelijke kennis verschuift het accent naar procesmatige kennis.
- Kennisontwikkeling in de eigen organisatie is vooral gericht op het aanjagen en faciliteren van kennis co-productie tussen burgers, bedrijven, overheden en wetenschappers.
- Om veranderingen te realiseren ligt de nadruk op de ontwikkeling van normatieve kennis (over de beoogde toekomstige omstandigheden) en transformatie kennis (over de route tussen de huidige situatie en de beoogde toekomstige situatie), meer dan op technische systeemkennis.
- Deelname aan proeftuinen is vooral gericht op het tot stand brengen van productieve processen van (lokale) kennisuitwisseling en -productie.