Samen de watermachine ontwerpen, Brainport Smart District

In het gebied waar Brainport Smart District wordt ontwikkeld, is een aantal organisaties actief dat zich in brede zin met water bezighoudt. De Gemeente Helmond is verantwoordelijk voor de inzameling van afvalwater door middel van een rioleringsstelsel. Het afvalwater uit dat gebied wordt gezuiverd in de RWZI van Aarle-Rixtel, onder verantwoordelijkheid van Waterschap Aa en Maas. Het Waterschap Aa en Maas en Waterschap De Dommel zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het watersysteem (BSD ligt net op de grens van beide waterschappen). Het drinkwater wordt geleverd door Brabant Water en de Provincie Noord Brabant is verantwoordelijk voor het grondwaterbeheer. Dit is grofweg de verdeling van verantwoordelijkheden in de huidige situatie. Bij de ontwikkeling van een wijk heeft (in de huidige situatie) de Gemeente Helmond de leiding. De waterschappen zijn meestal slechts zijdelings betrokken en Brabant Water inventariseert het aantal benodigde aansluitingen en legt een distributienet aan.

Bij de ontwikkeling van Brainport Smart District is in de ontwerpfase voor een beduidend andere aanpak gekozen. De beide waterschappen, provincie, gemeente en drinkwaterbedrijf, burgers en onderzoeksinstituut leveren gezamenlijk input voor de stedenbouwkundige onderlegger, de gebiedspaspoorten en het kwaliteitsboek. Vooraf hebben de directeuren van de betrokken partijen (exclusief burgers) een Memorandum of Understanding (MoU) getekend, waarin afspraken zijn vastgelegd over het beschikbaar stellen van tijd en (financiële) middelen door de verschillende organisaties. Dit gaf ruimte voor de betrokken medewerkers om tijd te steken in het ontwerp.

Het co-creatieproces is vormgegeven met behulp van de RIO-methode. RIO staat voor Reflexief Interactief Ontwerp. Dit is dezelfde methode dit ook in de Amsterdamse casus gevolgd is. Het meeste werk werd gedaan in drie (later vier) projectteams die wekelijks bij elkaar kwamen:

  1. Circulaire Waterketen
  2. Klimaatbestendigheid, Hittestress en Waterberging
  3. Waterparagraaf & Paspoorten

Later is daar nog projectteam Data aan toegevoegd. In maandelijkse plenaire bijeenkomsten werd de voortgang gedeeld en besproken en werden desgewenst nieuwe opdrachten aan de ontwerpteams gegeven. Er was in deze samenwerking niet zozeer sprake van een taakverdeling tussen de verschillende organisaties. Alle organisaties waren in alle projectteams vertegenwoordigd. Wel was een jurist van de Gemeente Helmond leidend in het 3e projectteam, vanwege de specifieke juridische kennis rond de waterparagraaf, het bestemmingsplan en de stedenbouwkundige onderlegger.

Deze verdeling van taken en verantwoordelijkheden is specifiek ingericht voor de ontwerpfases die in 2019 heeft plaatsgevonden. Vanaf 2020 wordt er gewerkt aan de technische realisatie en de beheerfase. Dit betekent dat er geleidelijk aan afspraken moeten worden gemaakt over de rolverdeling op de lange termijn. Dit is een wezenlijk andere vraag dan de rolverdeling in de ontwerpfase en zal ook de betrokkenheid van andere partijen (zoals projectontwikkelaars en infrabouwers en –beheerders) noodzakelijk maken. De meest zwaarwegende vraag daarin is wie uiteindelijk de verantwoordelijkheid voor het beheer van de systemen krijgt (en daar ook de baten van ontvangt).

In het gebied waar Brainport Smart District wordt ontwikkeld, is een aantal organisaties actief dat zich in brede zin met water bezighoudt. De Gemeente Helmond is verantwoordelijk voor de inzameling van afvalwater door middel van een rioleringsstelsel. Het afvalwater uit dat gebied wordt gezuiverd in de RWZI van Aarle-Rixtel, onder verantwoordelijkheid van Waterschap Aa en Maas. Het Waterschap Aa en Maas en Waterschap De Dommel zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het watersysteem (BSD ligt net op de grens van beide waterschappen). Het drinkwater wordt geleverd door Brabant Water en de Provincie Noord Brabant is verantwoordelijk voor het grondwaterbeheer. Dit is grofweg de verdeling van verantwoordelijkheden in de huidige situatie. Bij de ontwikkeling van een wijk heeft (in de huidige situatie) de Gemeente Helmond de leiding. De waterschappen zijn meestal slechts zijdelings betrokken en Brabant Water inventariseert het aantal benodigde aansluitingen en legt een distributienet aan.

Bij de ontwikkeling van Brainport Smart District is in de ontwerpfase voor een beduidend andere aanpak gekozen. De beide waterschappen, provincie, gemeente en drinkwaterbedrijf, burgers en onderzoeksinstituut leveren gezamenlijk input voor de stedenbouwkundige onderlegger, de gebiedspaspoorten en het kwaliteitsboek. Vooraf hebben de directeuren van de betrokken partijen (exclusief burgers) een Memorandum of Understanding (MoU) getekend, waarin afspraken zijn vastgelegd over het beschikbaar stellen van tijd en (financiële) middelen door de verschillende organisaties. Dit gaf ruimte voor de betrokken medewerkers om tijd te steken in het ontwerp.

Het co-creatieproces is vormgegeven met behulp van de RIO-methode. RIO staat voor Reflexief Interactief Ontwerp. Dit is dezelfde methode dit ook in de Amsterdamse casus gevolgd is. Het meeste werk werd gedaan in drie (later vier) projectteams die wekelijks bij elkaar kwamen:

  1. Circulaire Waterketen
  2. Klimaatbestendigheid, Hittestress en Waterberging
  3. Waterparagraaf & Paspoorten

Later is daar nog projectteam Data aan toegevoegd. In maandelijkse plenaire bijeenkomsten werd de voortgang gedeeld en besproken en werden desgewenst nieuwe opdrachten aan de ontwerpteams gegeven. Er was in deze samenwerking niet zozeer sprake van een taakverdeling tussen de verschillende organisaties. Alle organisaties waren in alle projectteams vertegenwoordigd. Wel was een jurist van de Gemeente Helmond leidend in het 3e projectteam, vanwege de specifieke juridische kennis rond de waterparagraaf, het bestemmingsplan en de stedenbouwkundige onderlegger.

Deze verdeling van taken en verantwoordelijkheden is specifiek ingericht voor de ontwerpfases die in 2019 heeft plaatsgevonden. Vanaf 2020 wordt er gewerkt aan de technische realisatie en de beheerfase. Dit betekent dat er geleidelijk aan afspraken moeten worden gemaakt over de rolverdeling op de lange termijn. Dit is een wezenlijk andere vraag dan de rolverdeling in de ontwerpfase en zal ook de betrokkenheid van andere partijen (zoals projectontwikkelaars en infrabouwers en –beheerders) noodzakelijk maken. De meest zwaarwegende vraag daarin is wie uiteindelijk de verantwoordelijkheid voor het beheer van de systemen krijgt (en daar ook de baten van ontvangt).

Samen de watermachine ontwerpen, Brainport Smart District

In het gebied waar Brainport Smart District wordt ontwikkeld, is een aantal organisaties actief dat zich in brede zin met water bezighoudt. De Gemeente Helmond is verantwoordelijk voor de inzameling van afvalwater door middel van een rioleringsstelsel. Het afvalwater uit dat gebied wordt gezuiverd in de RWZI van Aarle-Rixtel, onder verantwoordelijkheid van Waterschap Aa en Maas. Het Waterschap Aa en Maas en Waterschap De Dommel zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het watersysteem (BSD ligt net op de grens van beide waterschappen). Het drinkwater wordt geleverd door Brabant Water en de Provincie Noord Brabant is verantwoordelijk voor het grondwaterbeheer. Dit is grofweg de verdeling van verantwoordelijkheden in de huidige situatie. Bij de ontwikkeling van een wijk heeft (in de huidige situatie) de Gemeente Helmond de leiding. De waterschappen zijn meestal slechts zijdelings betrokken en Brabant Water inventariseert het aantal benodigde aansluitingen en legt een distributienet aan.

Bij de ontwikkeling van Brainport Smart District is in de ontwerpfase voor een beduidend andere aanpak gekozen. De beide waterschappen, provincie, gemeente en drinkwaterbedrijf, burgers en onderzoeksinstituut leveren gezamenlijk input voor de stedenbouwkundige onderlegger, de gebiedspaspoorten en het kwaliteitsboek. Vooraf hebben de directeuren van de betrokken partijen (exclusief burgers) een Memorandum of Understanding (MoU) getekend, waarin afspraken zijn vastgelegd over het beschikbaar stellen van tijd en (financiële) middelen door de verschillende organisaties. Dit gaf ruimte voor de betrokken medewerkers om tijd te steken in het ontwerp.

Het co-creatieproces is vormgegeven met behulp van de RIO-methode. RIO staat voor Reflexief Interactief Ontwerp. Dit is dezelfde methode dit ook in de Amsterdamse casus gevolgd is. Het meeste werk werd gedaan in drie (later vier) projectteams die wekelijks bij elkaar kwamen:

  1. Circulaire Waterketen
  2. Klimaatbestendigheid, Hittestress en Waterberging
  3. Waterparagraaf & Paspoorten

Later is daar nog projectteam Data aan toegevoegd. In maandelijkse plenaire bijeenkomsten werd de voortgang gedeeld en besproken en werden desgewenst nieuwe opdrachten aan de ontwerpteams gegeven. Er was in deze samenwerking niet zozeer sprake van een taakverdeling tussen de verschillende organisaties. Alle organisaties waren in alle projectteams vertegenwoordigd. Wel was een jurist van de Gemeente Helmond leidend in het 3e projectteam, vanwege de specifieke juridische kennis rond de waterparagraaf, het bestemmingsplan en de stedenbouwkundige onderlegger.

Deze verdeling van taken en verantwoordelijkheden is specifiek ingericht voor de ontwerpfases die in 2019 heeft plaatsgevonden. Vanaf 2020 wordt er gewerkt aan de technische realisatie en de beheerfase. Dit betekent dat er geleidelijk aan afspraken moeten worden gemaakt over de rolverdeling op de lange termijn. Dit is een wezenlijk andere vraag dan de rolverdeling in de ontwerpfase en zal ook de betrokkenheid van andere partijen (zoals projectontwikkelaars en infrabouwers en –beheerders) noodzakelijk maken. De meest zwaarwegende vraag daarin is wie uiteindelijk de verantwoordelijkheid voor het beheer van de systemen krijgt (en daar ook de baten van ontvangt).

In het gebied waar Brainport Smart District wordt ontwikkeld, is een aantal organisaties actief dat zich in brede zin met water bezighoudt. De Gemeente Helmond is verantwoordelijk voor de inzameling van afvalwater door middel van een rioleringsstelsel. Het afvalwater uit dat gebied wordt gezuiverd in de RWZI van Aarle-Rixtel, onder verantwoordelijkheid van Waterschap Aa en Maas. Het Waterschap Aa en Maas en Waterschap De Dommel zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het watersysteem (BSD ligt net op de grens van beide waterschappen). Het drinkwater wordt geleverd door Brabant Water en de Provincie Noord Brabant is verantwoordelijk voor het grondwaterbeheer. Dit is grofweg de verdeling van verantwoordelijkheden in de huidige situatie. Bij de ontwikkeling van een wijk heeft (in de huidige situatie) de Gemeente Helmond de leiding. De waterschappen zijn meestal slechts zijdelings betrokken en Brabant Water inventariseert het aantal benodigde aansluitingen en legt een distributienet aan.

Bij de ontwikkeling van Brainport Smart District is in de ontwerpfase voor een beduidend andere aanpak gekozen. De beide waterschappen, provincie, gemeente en drinkwaterbedrijf, burgers en onderzoeksinstituut leveren gezamenlijk input voor de stedenbouwkundige onderlegger, de gebiedspaspoorten en het kwaliteitsboek. Vooraf hebben de directeuren van de betrokken partijen (exclusief burgers) een Memorandum of Understanding (MoU) getekend, waarin afspraken zijn vastgelegd over het beschikbaar stellen van tijd en (financiële) middelen door de verschillende organisaties. Dit gaf ruimte voor de betrokken medewerkers om tijd te steken in het ontwerp.

Het co-creatieproces is vormgegeven met behulp van de RIO-methode. RIO staat voor Reflexief Interactief Ontwerp. Dit is dezelfde methode dit ook in de Amsterdamse casus gevolgd is. Het meeste werk werd gedaan in drie (later vier) projectteams die wekelijks bij elkaar kwamen:

  1. Circulaire Waterketen
  2. Klimaatbestendigheid, Hittestress en Waterberging
  3. Waterparagraaf & Paspoorten

Later is daar nog projectteam Data aan toegevoegd. In maandelijkse plenaire bijeenkomsten werd de voortgang gedeeld en besproken en werden desgewenst nieuwe opdrachten aan de ontwerpteams gegeven. Er was in deze samenwerking niet zozeer sprake van een taakverdeling tussen de verschillende organisaties. Alle organisaties waren in alle projectteams vertegenwoordigd. Wel was een jurist van de Gemeente Helmond leidend in het 3e projectteam, vanwege de specifieke juridische kennis rond de waterparagraaf, het bestemmingsplan en de stedenbouwkundige onderlegger.

Deze verdeling van taken en verantwoordelijkheden is specifiek ingericht voor de ontwerpfases die in 2019 heeft plaatsgevonden. Vanaf 2020 wordt er gewerkt aan de technische realisatie en de beheerfase. Dit betekent dat er geleidelijk aan afspraken moeten worden gemaakt over de rolverdeling op de lange termijn. Dit is een wezenlijk andere vraag dan de rolverdeling in de ontwerpfase en zal ook de betrokkenheid van andere partijen (zoals projectontwikkelaars en infrabouwers en –beheerders) noodzakelijk maken. De meest zwaarwegende vraag daarin is wie uiteindelijk de verantwoordelijkheid voor het beheer van de systemen krijgt (en daar ook de baten van ontvangt).

<< Terug naar overzicht