Human Centered Governance

Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Nut en ondersteuning Meervoudige Waardecreatie

Human-Centred Governance is een vorm van sturing die de toepassing van ontwerp-principes in de publieke sector mogelijk maakt. Ontwerpend denken en handelen stelt organisaties in staat creatieve oplossingen voor complexe maatschappelijke problemen te ontwikkelen.

Beschrijving Human-Centred Governance

Ten opzichte van traditionele, bureaucratische vormen van sturing is Human-Centred Governance meer:​

  • Relationeel: De behoeften van de mens staan centraal. Er wordt gewerkt vanuit een breed, lange-termijn perspectief op de waarde die een organisatie creeert voor de samenleving. ​
  • Genetwerkt: Het creeren van publieke waarde gebeurt in samenwerking met een grote varieteit aan maatschappelijke actoren. ​
  • Interactief: Fysieke en digitale objecten worden gebruikt om de interactie tussen publieke organisaties, burgers en bedrijven vorm te geven.​
  • Reflectief: Om verandering in de samenleving te bewerkstelligen wordt een meer kwalitatief, subjectief en complex begrip van organisaties gehanteerd.​

Gebruik voor Meervoudige Waardecreatie

Ontwerpend denken kan publieke organisaties helpen de complexiteit van ‘wicked problems’ te omarmen. Door in netwerk-verband samen te werken met stakeholders is er aandacht voor een breed pallet aan waarden. Deze waarden worden niet alleen ontleend aan de uitkomsten van een proces, maar ook aan het samenwerkingsproces zelf.

Achtergrond

Human-Centred Governance komt voort uit een studie naar de toepassing van ontwerpbenaderingen in de publieke sector (Bason, 2017). Naast rationele analyse is er veel ruimte voor creativiteit, verbeelding en interpretatie. Het inleven in de behoeften van de eindgebruiker, het gebruik van zintuigen, en het toepassen van visualisatie en spelvormen spelen hierin een belangrijke rol.​

Aanknopingspunten voor het toepassen van de 'human centered governance'-principes kunnen worden gevonden in onderstaand bronmateriaal.

De benadering heeft nog relatief weinig aandacht voor bestaande regels en routines die ontwerpend werk kunnen bemoeilijken. Aanvullende methodes gericht op systeem-innovatie, zoals de Wezenlijke Winstpunten Aanpak, kunnen daarbij helpen.​

Voorbeeldcase

Meer informatie

  • Bason, C. (2017). Leading public design: Discovering human-centred governance. Policy Press.​
  • Christian Bason & Robert D. Austin (2021): Design in the public sector: Toward a human centred model of public governance, Public Management Review, DOI: 10.1080/14719037.2021.1919186  ​