Figuur 1: Een Value Ideation Workshop bestaat uit 7 stappen (Geissdorfer et al., 2016)

Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Nut en ondersteuning Meervoudige Waardecreatie

Value ideation kan organisaties helpen bij het ontwikkelen van duurzame waardeproposities. Ook kan de methode helpen verschillende ideeën en groepen binnen en buiten een organisatie bij elkaar te brengen, en brede interesse te genereren voor nieuwe, duurzame business modellen.

Stappen Value Ideation

Een nieuwe waardepropositie kan worden ontwikkeld in een workshop die bestaat uit verschillende stappen (Figuur 1):

Value mapping

  1. Definieer de eenheid van analyse, de stakeholders en het doel van de onderneming
  2. Identificeer de waarden die momenteel wordt gegenereerd, gemist en vernietigd
  3. Brainstorm over nieuwe mogelijkheden tot het creëren van waarde

‘Value proposition prototyping’

  1. Selecteer en combineer nieuwe ideeën
  2. Maak een conceptueel prototype
  3. Presenteer, evalueer en bediscussieer het prototype

Documentatie

  1. Formuleer een actieplan met daarin de belangrijkste resultaten.

Gebruik voor Meervoudige Waardecreatie

Value ideation kan de vorm aannemen van een reeks brainstormsessies die is gericht op het bedenken van oplossingen die zowel economische, sociaal-maatschappelijke als natuurlijke waarde creëren. Deelname van een breed palet aan stakeholders is hiervoor essentieel. Wanneer Value ideation wordt ingezet voor duurzame gebiedsontwikkeling is het belangrijk om rekening te houden met de fysieke kernmerken van het betreffende gebied.

Achtergrond

  • Value ideation is bedacht om duurzaam ondernemerschap te stimuleren. Samen met stakeholders wordt in eerste instantie kritisch gekeken naar bestaande business modellen. Vervolgens wordt in een gestructureerd maar ook creatief proces nagedacht over nieuwe business modellen die meer waarde creëren en minder vernietigen.
  • Value ideation combineert twee methodes: 1) value mapping – een methode voor het formuleren van duurzame waardeproprosities, en 2) design thinkingeen werkwijze voor het ontwikkelen en testen van ideeën in multidisciplinaire teams. Value mapping (ook onderdeel van de Waardegenerator) wordt idealiter al in een vroege fase ingezet ('verkenning en definitie')
  • Deelname van het hoger management in een ‘value ideation’ workshop kan nuttig zijn voor het verkrijgen van ruggensteun in de eigen organisatie.
  • Om tot concrete oplossingen in projecten te komen kan value ideation een vervolg krijgen in ontwerpstudies op basis van 'methodisch ontwerpen', zoals in deze studie naar duurzame veehouderij. Daarin wordt gebruik gemaakt van een 'morfologisch diagram dat voor elke gewenste functie verschillende oplossingen bedenkt, om vervolgens multi-functionele ontwerpalternatieven te genereren.

Voorbeeldcase

Geissdoerfer et al (2016) leggen uit hoe de tool tot stand is gekomen, en hoe deze kan worden ingezet in een workshop.

Meer informatie

  • Geissdoerfer, M., Bocken, N. M., & Hultink, E. J. (2016). Design thinking to enhance the sustainable business modelling process–A workshop based on a value mapping process. Journal of Cleaner Production135, 1218-1232.