Versterken, verbinden, vernieuwen
Verduurzamen van buurten doen we samen. Slim* helpt om ‘leren’ een centrale rol te geven in deze samenwerkingen. Want juist in de praktijk lopen deze samenwerkingen tegen allerlei drempels aan die duidelijk maken wat mensen en organisaties hebben te leren en te doen.
Inmiddels zijn er verschillende benaderingen die hierbij helpen. Denk aan de Wezenlijke Winstpunten-aanpak die binnen Koppelkansen is ontwikkeld, ‘Duurzaam (tenzij)’ en de ‘Doorbraken-methodiek’, in samenwerking met Instituut Publieke Waarden. De rode draad in deze benaderingen is ‘actieleren’.
Wat is actieleren?
Samen gestructureerd naar oplossingen zoeken voor een belangrijk, ingewikkeld vraagstuk. Betrokkenen leveren vanuit hun eigen belevingswereld een bijdrage. Door samen oplossingen te verkennen, worden knelpunten eerder zichtbaar.
Bij actieleren hoort ook het testen van oplossingen. We proberen uit, reflecteren en verbeteren.

Lerend doen in gebieden
Actieleren zorgt ervoor dat er steeds nieuwe inzichten en leerpunten zijn in zowel gebieden als in de stedelijke organisatie. Het netwerk en kernteam Slim* verbinden het geleerde, zodat kennis en wijsheid vrijelijk kunnen stromen. Dat stelt ons in staat om oplossingen te ontsluiten voor andere gebieden, belemmeringen te adresseren, en van elkaars aanpak te leren.
Aanpakken
Binnenkort delen we hier verschillende (brede buurt)aanpakken als hulpmiddel en inspiratie.
Nieuwsberichten
Leergang betrekt leidinggevenden bij systeeminnovatie
Reflectie-in-actie in het Integrale Gebiedsplan
Op weg naar versie 3.0: digitalisering van de leergang systeeminnovatie
Leeraanbod
Terwijl je ‘lerend doet’ loop je tegen allerlei vragen en uitdagingen aan. Dat kan zijn op het vlak van kennis, relaties en netwerk, of samenwerking en proces. Onderstaand (leer)aanbod kan hierbij ondersteunen.